Обрати сторінку

На другому засіданні Ради інвесторів Одеської області презентували проєкт Expo 2030 Odesa. Під час заходу підприємці, а це близько 40 найкрупніших інвесторів регіону серед яких: винороби, стивідори, аграрії, представники банківської сфери та інші, висловили готовність підтримати проведення Всесвітньої виставки в Одесі. 

Великий бізнес міста може долучитися до проєкту у різних форматах, не тільки фінансовому. Наразі дуже важливі геополітичні питання та лобіювання інтересів Одеси на всіх можливих рівнях. Це також завдання і для місцевих підприємців. 

Голова правління банку «Восток» Вадим Мороховський зазначив, що їх компанія готова зробити внесок у розмірі 500 тис грн для перших етапів реалізації проєкту Expo 2030 Odesa. Він закликав одеських бізнесменів долучитись до ініціатив у допомозі проведення виставки та сприяти розповсюдженню інформації серед своїх міжнародних компаній-партнерів. 

«Це гарна нагода, щоб об’єднатися, бо на більш знакову подію Україна ніколи раніше не претендувала. Ця подія дорівнює Олімпіаді. На 6 місяців ми станемо центром світу, як сьогодні – Дубаї. Дуже важливо, щоб це зрозуміли одесити, який шанс нам це дає, які прибутки та які гроші можуть прийти до нашого міста для того, щоб його розвинути. Якщо ми переможемо, то дуже великі вкладення здійснюватимуть країни-учасники. Одеса отримає величезні інвестиції, які ніколи не отримувала. У тому числі, це величезний потік туристів. Це шанс, яким ми маємо скористатися», – наголосив Мороховський.

Одна з головних вимог для проведення Expo є локація – щонайменше 150 гектарів вільної території у межах міста, щоб розмістити на ній учасників заходу.

Так, всесвітню виставку у 2030 році в разі перемоги України пропонують провести на території одеських полів фільтрації, що розташовані в Суворовському районі поблизу Хаджибейскому лиману (площа – близько 1000 гектарів). І це – одна з переваг Одеси, бо не так багато місць у Європі, де у межах міста є великі незасвоєні території.

Нещодавно Роман Григоришин, секретар Ради інвесторів, директор Департаменту інвестиційної та зовнішньоекономічної діяльності і туризму Одеської ОДА, повернувся з Дубаю, де перебував на Всесвітній виставці Expo 2020.   

«Що б я зараз не сказав, щоб не презентував на Інвестиційній раді, це треба побачити. Ця подія – наймасштабніша мультинаціональна подія у світі. Це неймовірний економічний стрибок. Лише за місяць виставку у Дубаї відвідало 2,5 млн осіб. Вхід на один виставковий день коштує 100 доларів. У рамках самого заходу доведеться витратити щонайменше ще 200 доларів. Також, ці люди житимуть у наших готелях, їздитимуть з нашими таксистами, купуватимуть товари на «Привозі», ходитимуть у наші ресторани – це економічний вал, який може наповнити змістом відродження Одеси», – розказує Роман Григоришин.

Після проведення заходу в Одесі залишиться не тільки розвинена інфраструктура, нові соціальні об’єкти та сучасна архітектура, а й інноваційне технологічне містечко на полях фільтрації, де розмістяться найбільший в Україні технопарк, Data-центри, новітні лабораторії, дослідницькі центри тощо.

На підготовку до проведення Expo 2030 в Одесі вже втратили близько 10 млн грн, враховуючи реєстраційний внесок на участь у конкурсі у розмірі 105 600 євро. Сюди входить робота моніторингових місій, розробка досьє, консультації, pr-стратегія тощо. Але попереду ще багато роботи. Зараз це профінансовано ініціативною групою компанії D-group.    

Переможця визначать влітку 2023 року на Генеральній асамблеї Міжнародного Бюро Виставок у Парижі. У її складі 169 країн, які шляхом таємного голосування оберуть країну, що прийматиме Expo-2030. Для перемоги необхідно набрати абсолютну більшість – щонайменше 85 голосів.

Резюме Ради інвесторів Одеської області щодо обговорення Expo 2030 Odesa 

Під час засідання Анастас Коккін, генеральний директор ДП «Контейнерний термінал Одеса», торкнувся питань промоції, піару, брендингу та пошуку власної «фішки» Одеси, як кандидата на прийняття Всесвітньої виставки Expo 2030. Своєю чергою Георгій Трипульский, співголова Ради інвесторів, звернувся до учасників засідання залучити власних піарників і маркетологів для допомоги у розробці pr-стратегії та промоції міста у відборі. 

Голова Фонду держмайна Одеської та Миколаївської областей Олександр Славський виступив із пропозицією розмістити логотопи чи інші POS-матеріали на фасадах об’єктів держвласності та держорганах для просування та популяризації Expo 2030 Odesa.  

«Наразі в одеській області понад 42 тисячі об’єктів державної власності, але це включаючи об’єкти в області, існування яких варто перевірити. В оренді у нас близько 1,5 тисячі об’єктів та близько 50 у приватизації так само по Одеській області. Це досить простий і швидкий інструмент для реклами цієї масштабної події. Нам потрібні керівні приписи від обладміністрації і протягом кількох місяців матеріали по Expo 2030 Odesa можна розмістити скрізь. Ми з задоволенням це зробимо», – зазначив Олександр Славський.

За словами Олександра Верника, команда одеської «Дії» також працюватиме над реалізацією частини стратегії у рамках проєкту Expo 2030 Odesa.

«Ми маємо реальні шанси на перемогу. Але якщо ми не виграємо можливість провести Expo в Одесі, то за найближчі два роки ми матимемо супер впізнаваність, зможемо привернути до себе світову увагу, і, я вважаю, що нам просто необхідно це зробити», – додав Олександр Верник.

Етапи реалізації проєкту Expo 2030 Odesa 

Наразі триває робота щодо створення Національного організаційного комітету, який, традиційно, очолюють перші особи держави. На рівні місцевої влади – це робоча група, що займатиметься підготовкою місця проведення Expo. До її составу також мають увійти представники одеської бізнес-спільноти. 

14 грудня у Парижі відбудеться презентація всіх п’яти країн-претендентів, де також будуть присутні делегати 169 країн – учасників Expo. Кожна країна матиме 20 хвилин на презентацію своєї заявки.

У травні 2022 Україна має подати досьє, в якому розкриє 12 основних позицій техніко-економічного обґрунтування, маркетингово-комунікативну, транспортну, економічну, інфраструктурну та екологічну стратегію. Після цього раз на два місяці до Одеси приїжджатимуть моніторингові місії. Їхнє завдання – оцінювати підготовку країни та міста до конкурсу та право проведення виставки.

Шанси України на перемогу за право приймати Expo 2030 в Одесі 

Наші конкуренти Рим (Італія), Пусан (Південна Корея), Ер-Ріяд (Саудівська Аравія) та Москва (Росія). 

За правилами BIE Всесвітні виставки проводяться в одній і тій самій країні не частіше ніж один раз у 15 років. Також Бюро намагається проводити цей захід на різних континентах світу. Так, 2025-го виставку приймає Японія, відповідно, 2030-го у сусідньої Південної Кореї мало шансів. У Мілані (Італія), Expo проходила у 2015 році. За регламентом через 15 років країна може провести її в себе ще раз, але на практиці таке не відбувалося. Expo 2020 наразі триває в Еміратах, тож у сусідній Саудівській Аравії навряд чи пройде.